Ting som du skal kunne forklare/vise før din køreprøve går i gang
Betjeningsudstyr
Kontakt til:
- Tænding, elektrisk starter, motorstop og horn, positionslys, nærlys, fjernlys, blinklys
- Evt. benzinhane
- Håndtag til gas og choker
- Greb til håndbremse og kobling
- Pedal til fodbremse og gear evt. kickstarter
- Styr, støtteben og evt. centralstøtteben
Styretøj
- Ved fuldt styrudslag, skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder
- Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelser
- Styr og håndtag skal sidde fast
- Slør mellem kronrør og styrstamme og mellem gaffelkrone og samlestykke, samt i teleskoprør, må ikke forefindes
- Styrapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne dreje let, hurtigt uden mislyde eller punktvis modstand
Mekaniske bremser
- Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele til
- Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade, så den giver et godt fodfæste
- Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling
- Bremsearme, bremsekabler og trækstænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklen
- Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Trækstænger må ikke være deformeret.
Hydrauliske bremser
- Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning.
- Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning, må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere ind mod gashåndtaget.
- Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.
- Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling
- Bremsepedalen må ikke synke, når den vedvarende holdes nedtrådt, med konstant påvirkningI beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærkerne
- Bremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsvæske, fra bremseslanger, bremserør og hjulbremser
- Bremseslanger og bremserør skal være ubeskadigede og må ikke kunne slides eller klemmes på dele af motorcyklen
Lys og lygter
- Alle lygter og reflekser skal være hele og rene og alle lygter skal kunne lyse
- Nærlyset må ikke blænde (bedømt på at overkanten af lysgrænsen falder med 1 cm/m)
- Stoplygte skal afgive væsentlig kraftigere lys end baglygte
- Blinklygterne skal blinke med gult lys lys, der tydeligt kan ses sollys. Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke
- Hornet skal være klart og have en konstant tone
Motor, udstødningssystem samt transmission
- Motoren må ikke udvikle unødvendig røg og støj
- Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie
- Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast
- Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde
- Kæden skal være smurt og må ikke være rusten
- Kæde eller tandrem skal have en tilpas stramhed. Den skal normalt kunne bevæges 1 til 2 cm op og ned midt mellem tandhjul på gearkasse og baghjul
Bærende dele
- Hjulfælge skal være ubeskadiget
- Hjuleger skal være hele, tilstrækkelig spændt og tilstede i fuldt antal
- Hjullejer og aksler skal være tilstrækkelig spændt og uden sløre
- Dæk skal have mindst 1 mm mønster i hovedmønsteret, evt. bedømt på slidindikatorer
- Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti, efter en kraftig nedtrykning, løfter sig og falder til ro med det samme)
- Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet