Teknik for motorcykel

Ting som du skal kunne forklare/vise før din køreprøve går i gang

Betjeningsudstyr

Kontakt til:

  • Tænding, elektrisk starter, motorstop og horn, positionslys, nærlys, fjernlys, blinklys
  • Evt. benzinhane
  • Håndtag til gas og choker
  • Greb til håndbremse og kobling
  • Pedal til fodbremse og gear evt. kickstarter
  • Styr, støtteben og evt. centralstøtteben

Styretøj

  • Ved fuldt styrudslag, skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder
  • Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelser
  • Styr og håndtag skal sidde fast
  • Slør mellem kronrør og styrstamme og mellem gaffelkrone og samlestykke, samt i teleskoprør, må ikke forefindes
  • Styrapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne dreje let, hurtigt uden mislyde eller punktvis modstand

Mekaniske bremser

  • Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele til
  • Bremsepedalen skal have en skridsikker overflade, så den giver et godt fodfæste
  • Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling
  • Bremsearme, bremsekabler og trækstænger må ikke slides eller klemmes mod dele af motorcyklen
  • Bremsekabler skal være smurte, hele og uden knæk. Trækstænger må ikke være deformeret.

Hydrauliske bremser

  • Bremsegrebet må som hovedregel højst kunne trækkes to tredjedele til ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning.
  • Under vedvarende aktivering med konstant påvirkning, må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere ind mod gashåndtaget.
  • Bremsepedalen skal have en mindre frigang og en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.
  • Bremsepedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2 til 3 cm. ned til bremsepunktet og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling
  • Bremsepedalen må ikke synke, når den vedvarende holdes nedtrådt, med konstant påvirkningI beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max. mærkerne
  • Bremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsvæske, fra bremseslanger, bremserør og hjulbremser
  • Bremseslanger og bremserør skal være ubeskadigede og må ikke kunne slides eller klemmes på dele af motorcyklen

Lys og lygter

  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene og alle lygter skal kunne lyse
  • Nærlyset må ikke blænde (bedømt på at overkanten af lysgrænsen falder med 1 cm/m)
  • Stoplygte skal afgive væsentlig kraftigere lys end baglygte
  • Blinklygterne skal blinke med gult lys lys, der tydeligt kan ses sollys. Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke
  • Hornet skal være klart og have en konstant tone

Motor, udstødningssystem samt transmission

  • Motoren må ikke udvikle unødvendig røg og støj
  • Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde
  • Kæden skal være smurt og må ikke være rusten
  • Kæde eller tandrem skal have en tilpas stramhed. Den skal normalt kunne bevæges 1 til 2 cm op og ned midt mellem tandhjul på gearkasse og baghjul

Bærende dele

  • Hjulfælge skal være ubeskadiget
  • Hjuleger skal være hele, tilstrækkelig spændt og tilstede i fuldt antal
  • Hjullejer og aksler skal være tilstrækkelig spændt og uden sløre
  • Dæk skal have mindst 1 mm mønster i hovedmønsteret, evt. bedømt på slidindikatorer
  • Støddæmpere skal være virksomme (bedømt ved, at motorcyklens forparti eller bagparti, efter en kraftig nedtrykning, løfter sig og falder til ro med det samme)
  • Justerbare støddæmpere skal være korrekt indstillet